Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

Η πληροφορία στην Covid εποχή

 



Τα μέσα ενημέρωσης πρωταγωνιστούν καθημερινά στην ζωή μας καθώς από αυτά ενημερωνόμαστε τόσο για τα εθνικά ζητήματα της χώρας όσο και για την κατάσταση που επικρατεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Από το Μάρτιο όμως του 2020 τα παλιά αλλά και τα νέα μέσα είναι αυτά που πορεύονται μαζί μας και μας πληροφορούν για την πορεία του κορωνοϊού. Πρωινές και ενημερωτικές εκπομπές, δελτία ειδήσεων, όλα αφιερωμένα στην Covid εποχή. Η τηλεκπαίδευση ήρθε να αντικαταστήσει το σχολείο, η τηλεργασία την καθημερινή απασχόληση και το διαδικτυακό εμπόριο τις ξέγνοιαστες βόλτες και αγορές στα μαγαζιά. Αφού λοιπόν ο άνθρωπος εγκλωβίστηκε αναγκαστικά στο σπίτι δεν είχε παρά να αξιοποιεί τον ελεύθερο του χρόνο παρακολουθώντας τηλεόραση, ακούγοντας ραδιόφωνο και σερφάροντας στο κυβερνοχώρο και στα κοινωνικά δίκτυα.

Έτσι αφού διανύσαμε την πρώτη καραντίνα, ίσως πιο εύκολα σε σχέση με τώρα, πολύς κόσμος κλήθηκε να απαντήσει είτε μέσω ερευνών είτε κάνοντας ο ίδιος την ερώτηση στον εαυτό του, πόσο τελικά επηρέασαν τα μίντια τους ανθρώπους εν μέσω πανδημίας; Η απάντηση ήταν αναμενόμενη, πάρα πολύ.  Η δραματοποίηση της κατάστασης, η υπερπληροφόρηση αλλά και η παραπληροφόρηση από το αγαπημένο μέσο των περισσοτέρων, την τηλεόραση, οδήγησε στο αντίθετο από τον αρχικό στόχο. Ο τηλεθεατής πλέον προτιμούσε να μην παρακολουθεί τίποτα, ρίχνοντας πολύ την τηλεθέαση και να ενδιαφέρετε μόνο για την απογευματινή ενημέρωση του κυρίου Τσιόδρα και κυρίου Χαρδαλιά και για τις σειρές που η ίδια προβάλει.

Από την πλευρά του ραδιοφώνου και της ακροαματικότητας, η κατάσταση είναι όμοια με αυτή της τηλεόρασης. Ο άνθρωπος πλέον δεν χρησιμοποιεί τόσο συχνά το αυτοκίνητό του, οπότε και δεν ακούει ραδιόφωνο, ενώ η παραμονή του στο σπίτι τον ανάγκασε να υιοθετήσει διαφορετικά ενδιαφέροντα. Το γνωστό σε όλους μας YouTube λοιπόν, είναι αυτό που κατέκτησε την πρώτη θέση. Βίντεο με μαγειρική, γυμναστική, διακόσμηση σπιτιού αλλά και κηπουρική είναι τα πιο δημοφιλή ‘’χτυπήματα’’. Συνεπώς παρατηρούμε την πτώση των παλιών και την άνθιση των νέων μέσων.

Στην ίδια γραμμή, παράλληλα δηλαδή με το Youtube, χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον και τα Facebook, Instagram και Tik Tok. Αμέτρητες φωτογραφίες, με την κοινή δραστηριότητα του μεγαλύτερου ποσοστού, το περπάτημα, έχουν δημοσιευθεί ενώ πολλές είναι και οι αναρτήσεις με  κατοικίδια, με τη γνωστή λεζάντα πάλι βόλτα θα με πάει; διακωμωδώντας λίγο την κατάσταση. Επίσης στη γνωστή φράση « τώρα πώς θα περάσει η ώρα» συνέβαλε και η αγαπημένη εφαρμογή μικρών και μεγάλων, το  Tik Tok, χαρίζοντας αμέτρητες σκηνές και στιγμές γέλιου. Διαδικτυακές συγκεντρώσεις, συναυλίες και γενέθλια ήρθαν τέλος να προστεθούν ώστε να μην ξεχάσουμε τις αγαπημένες μας συνήθειες.

 Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη τα παραπάνω, θα συμφωνήσω και εγώ πως μέχρι ένα σημείο τα μίντια έχουν επηρεάσει πολύ τη ζωή του ανθρώπου. Ο εγκλεισμός, η απομόνωση, ο φόβος της αρρώστιας και η μετάδοση στα αγαπημένα μας πρόσωπα είναι αρκετά για ένα άτομο που έχει μάθει να ζει διαφορετικά, φυσιολογικά. Ο βομβαρδισμός της πληροφορίας αλλά και η σκόπιμη προβολή συγκεκριμένων απόψεων οδήγησαν στην αποστασιοποίηση των μέσων αλλά και στην αμφισβήτηση μέχρι ένα βαθμό του ιού. Για την κατάληξη όμως αυτή, την ευθύνη δεν την έχει ο άνθρωπος αλλά τα μέσα.  Ωστόσο, αυτό που δεν γνωρίζω ακόμη είναι αν εμείς θα πρέπει να φιλτράρουμε τις ειδήσεις, γιατί πόσοι θα είναι σε θέση να το κάνουν αυτό, ή επιτέλους τα μέσα;  

Της Σταματίας Γκαραλιάκου

stamatiagara@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η κουλτούρα της εποχής

  Σημασία, σε μία χρονική περίοδο που οι περισσότεροι άνθρωποι βρίσκονται σε άδεια, η πλειοψηφία των εταιριών και των υπηρεσιών είναι κλειστ...