Καθημερινά
παρατηρούμε τη ραγδαία ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων μέσα από τις νέες
εφαρμογές και δυνατότητες που μας προσφέρουν. Η δωρεάν επικοινωνία, η αποστολή
φωτογραφιών και βίντεο ανα πάσα στιγμή της ημέρας ακόμα και η αναμετάδοση του
γεγονότος ακριβώς τη στιγμή που γίνετε, μας έχει οδηγήσει στο να “ερωτευτούμε”
τις εφαρμογές αυτές και να είμαστε τόσο δεμένοι μαζί τους που να μην μπορούμε
να αποχωριστούμε το κινητό μας τηλέφωνο ούτε για πέντε λεπτά. Πέρα όμως από
τους διεθνείς ιστοτόπους, υπάρχουν και υπηρεσίες που απευθύνονται κυρίως στους
ελληνόφωνους χρήστες αλλά δεν είναι τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό.
Συνήθως,
όταν ακούμε τη φράση social
media, το μυαλό μας πηγαίνει στις εφαρμογές που είναι περισσότερο
δημοφιλείς και χρησιμοποιούμε καθημερινά. Σύμφωνα με έρευνες, πρώτη επιλογή των
ελλήνων χρηστών είναι το Facebook,
όπου αποτελεί το μεγαλύτερο δίκτυο σε όλες τις χώρες πλην της Ρωσίας, της
Ιαπωνίας και της Κίνας. Δεύτερο κατά σειρά ακολουθεί το Twitter, το οποίο έχει 271 εκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες,
σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα. Αμέσως μετά η σκυτάλη παραδίνεται
στην εφαρμογή Google Plus, όπου η Google τη
θεωρεί μία social
πλατφόρμα πάνω στην οποία έχει συνδέσει όλες της υπόλοιπες υπηρεσίες της. Το
δημοφιλέστερο όμως στο είδος του κοινωνικό δίκτυο με μεγάλο αριθμό
επισκεψιμότητας είναι το YouTube,
στο οποίο καθημερινά ανεβαίνουν περίπου 9.000 ώρες/βίντεο. Πέμπτο στη σειρά
ακολουθεί το Linkedin, του οποίου
η εστίαση είναι στην επαγγελματική ζωή και τέλος το Instagram, μία εφαρμογή που εμφανίστηκε γρήγορα στο προσκήνιο τα
τελευταία χρόνια και όπως παρατηρείτε, εξελίσσεται στην πιο αγαπημένη εφαρμογή
των χρηστών.
Ας
γνωρίσουμε όμως και τις υπηρεσίες που δημιουργήθηκαν για τους Έλληνες χρήστες
και απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε αυτούς. Αν και ύστερα από την
αναζήτησή τους στη μηχανή αναζήτησης (Google) δεν
οδήγησαν σε κάποιο αποτέλεσμα.
Αρχικά το Zoo.gr είναι
ένας ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης δηλαδή ένα ελληνικό web meeting point, το Zuny.gr, μία
εφαρμογή η οποία μοιάζει με το Facebook
και έχει κυρίως μέλη Έλληνες φοιτητές στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό, το unister.gr, το οποίο απευθύνεται στους Έλληνες φοιτητές, απόφοιτους
και τελειόφοιτούς και το Cull.gr, ως ιστότοπος είναι παρόμοιος με το Digg.com. Μία
εφαρμογή που μοιάζει με το Instagram
είναι το Wadja.com, εφαρμογή που επιτρέπει τη δυνατότητα αναζήτησης φίλων, το ανέβασμα
φωτογραφιών και βίντεο και την αποστολή δωρεάν μηνυμάτων μεταξύ φίλων. Το Pblogs.gr, που
αποτελεί μια πλατφόρμα δημιουργίας ιστολογίων, το Foracamp.gr
αφορά κοινότητες που έχουν σχέση κυρίως
με την τεχνολογία και το Akazoo.gr, ένας ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των χρηστών, με
τη χρήση των κινητών τους τηλεφώνων.
Τα
ελληνικά κοινωνικά δίκτυα ίσως για κάποιους να είναι γνωστά ίσως όμως και όχι,
λόγω του ότι δεν γνώρισαν τη μεγάλη ανταπόκριση των χρηστών και δεν
αναπτύχθηκαν τόσο όσο το Facebook,
το Youtube, το Instagram
και τα λοιπά διεθνείς κοινωνικά δίκτυα. Ωστόσο, αν κάποιος χρησιμοποιήσει αυτές
τις εφαρμογές, θα διαπιστώσει ότι οι περισσότερες ελληνικές μοιάζουν σε μεγάλο
βαθμό με τις διεθνείς υπηρεσίες, παρέχουν δηλαδή τις ίδιες δυνατότητες άλλα
υστερούν στην ανάπτυξη τους.
Συμπερασματικά,
θα λέγαμε ότι τα ιστολόγια και γενικότερα τα κοινωνικά δίκτυα έχουν εξελιχθεί
και έχουν πάρει τη θέση που τους αρμόζει στις δραστηριότητες της ελληνικής
δημόσιας σφαίρας. Τα social
media όπως
η υιοθέτηση κάθε καινούριας τάσης, επηρέασαν όλες τις εκφάνσεις της
καθημερινότητάς μας αλλά μας έδειξαν και έναν διαφορετικό τρόπο με τον οποίο
κατανοήσαμε την έννοια των κοινωνικών σχέσεων, της επαφής και πολύ περισσότερο
της ατομικής και διαδικτυακής ταυτότητας.
Της Σταματίας Γκαραλιάκου
Της Σταματίας Γκαραλιάκου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου